zaterdag 16 juni 2012

Oerol (1)

Als de boot vertrekt vanaf Harlingen, lijkt het er nog steeds op dat onze vakantie voornamelijk met een regenpak genoten gaat worden. Het is koud en het waait flink, ook als we een uur later aankomen op Terschelling. We kopen een Oerol-bandje en het wordt ons heel snel duidelijk dat een fiets huren op het eiland absoluut geen overbodige luxe is. Maar een luxe is het zeker! Wat is Terschelling ontzettend mooi. Met veel wijzen en kijken en foto's maken en met een grote omweg komen we eindelijk aan op de camping en tot ons plezier is het gestopt met regenen. Nog geen uur later, als we de tent hebben opgezet en ingericht, barst de zon los. Het is zomer op en top! Vriendschappen met de buren zijn snel gemaakt en I. en ik trekken er snel weer op uit om het eiland te ondekken.

Een van de eigenschappen die I. en ik delen, is het feit dat we alles willen zien en snel afgeleid zijn, dus de fiets wor dt overal in de berm gezet voor mooie stukjes natuur, leuke muziek die in cafeetjes klinkt en straatoptredens die we ook moeten zien. Na een dag rondcrossen over het eiland lijkt het alsof we er al een week zijn.

's Avonds fietsen we moe terug naar de camping, maar niet voordat we, per ongeluk bijna het podium van een toneelstuk zijn opgekropen, in verschillende boomhutten hebben geklommen, en duizend andere indrukken hebben opgedaan. Op de camping werden we warm ontvangen met een 'silent disco' en een forse regenbui. De zingende en dansende mensenmenigte, die zonder hoorbare begeleidende muziek in de regen hossen, twisten en hiphoppen zijn al geweldig om aan te zien. En als ik dan zelf ook een koptelefoon bemachtig weet ik: dit feest gaat nog wel even door...

vrijdag 15 juni 2012

Carlotta's not just bread

...Vroeg opstaan vind ik verschrikkelijk, behalve als het vakantie is. Dan sta ik met het grootste gemak om kwart over vijf naast m'n bed en is mijn humeur super zonnig. Het houdt alleen wel in dat ik, zodra ik op de achterbak van mijn lift naar Harlingen zit, ik direct weer in slaap val om pas wakker te worden als we er zijn.
Ik kijk naar buiten en ik schrik ik een beetje.
Ik weet niet hoe het komt, maar als het in mijn hoofd mooi weer is, ga ik er altijd een beetje van uit dat het in de realiteit dan ook zonnig is. De eerste zin die vriendinnetje I. en ik tegen elkaar uitbrengen als we bij de terminal staan: "Ehm, misschien moeten we een poncho kopen."
Aangezien onze boot pas 's middags vertrekt hebben we heel veel tijd door te brengen in de havenstad. Het is een leuk plaatsje, maar omdat het zo vroeg is, is er niet zo veel open.
I. en ik besluiten net om terug te gaan naar de terminal als ik in de stromende regen een aantal felgroene stoeltjes zie. De stoeltjes leiden ons naar het leukste cafeetje dat ik in tijden gezien heb. Carlotta's is een broodwinkel en koffietent, waar je ook nog 's avonds een heerlijke wijn kan drinken.





Er hangen kunstwerken aan de muur en de verschillende lampen die in de winkel staanzijn te koop. Genietend van heerlijke broodjes en een groot glas thee, zien we de schepen als huizen voorbijdrijven en hoewel het nog harder gaat regenen voelt het bij Carlotta's als het ultieme begin van onze vakantie.

donderdag 14 juni 2012

Oer(l)ol

Soms komt het kleine kind in mij naar boven. Dan ben ik al weken voor een gebeurtenis aan het dralen en het dromen over wat komen gaat. Een maand geleden besloten, drie weken geleden bedacht wat ik precies zou gaan doen Nog één nachtje slapen en dan is het zo ver. Dan hoop ik een lift te krijgen naar Harlingen om daar de boot naar Oerol te pakken.
Ik ben maar een paar keer eerder op een festival geweest en dit wordt de eerste keer dat ik meerdere dagen ga. En het beloofd veel. Lekker weer, toffe optredens en veel gezelligheid. En... Een van de dingen waar ik het meest naar uitkijk: Boomhuttenfest. Ik had al een gedicht geschreven over boomhutten, en ik ben heel erg benieuwd om de creativiteit van zoveel designers en andere knappe geesten te zien. Voor een voorproefje kun je alles lezen op http://www.boomhuttenfest.com/.
Het feest begint morgen om 6.45, en ik kan je nu al vertellen dat ik waarschijnlijk geen oog dicht doe. Te spannend, te gaaf, en, ook niet onbelangrijk, te angstig dat ik me verslaap.

Naar alle waarschijnlijkheid: to be continued...

vrijdag 8 juni 2012

slecht-nieuws-gesprek


voor Laeti

Ik sta daar maar,
zoals jij me noemt
de adder die ik ben.
Wat moet je anders?
Je slaat in mijn gezicht
met je puur verdriet.
Ik kijk naar
hoe je borden breekt
en mijn brokkelhart tot
niets vermaakt.
Mijn hoofd klopt niet, klopt maar
boze bonzen van paniek
als ik jou gillend zie
te midden van de dag
de dag
geen dag gedacht
dat jij zo zou kunnen schreeuwen
dat ik al jouw en mijn tranen
niet eens meer zou kunnen voelen.
slechts de dag
deze dag
dat je voor het laatst een dochter had.

donderdag 10 mei 2012

Mozart

Als je slecht geslapen hebt, je goede been in je bed hebt laten liggen, het druk is op kantoor, je printer weer eens vastloopt en je stropdas in de soep. Als mensen op hun vergadering een half uur nodig hebben voor een simpele conclusie. Als je een foutje maakt waardoor het werk waar je vier uur mee bezig bent geweest niet klopt, je een telefoontje verwacht op een telefoon waarvan de batterij bijna op is en je de lader niet kan vinden. Als het regent op weg naar een sollicitatie en je panty een ladder heeft waar je bijna op kan klimmen. Als je veel geld verloren hebt op de beurs of dat je favoriete voetbalclub toch weer niet kampioen is geworden. Je onderweg naar huis op een trekhaak van je voorganger botst in de file en er thuis achterkomt dat je geen nummerbord meer hebt. Als je bij thuiskomst meer rekeningen dan deurmat ziet.

Mozart stierf straatarm, en is er op een rotdag toch nog altijd om al het leed te troosten. Alles is te relativeren.


maandag 7 mei 2012

Boomhut

Nu laat ik al mijn zorgen los,
en bouw een boomhut in gedachten.
Met een deur gemaakt van avontuur
en 'n laddertouw van verwachten.

Ik zaag een bankje voor de rust,
boetseer een kopje bruisidee.
mijn hutje heeft het hemelbreed,
dus kom gerust eens voor de thee.

Aan 'n tak hang ik een schommelstoel
gemaakt van de allerdaagse prachten.
daarop balanseer ik doe-loos denken,
en het doen zonder gedachten.

vrijdag 4 mei 2012

Herdenken en vergeten

"Opdat we nooit vergeten"

Dat is prins Valentijn's stamelende antwoord in een van de meest hilarische scene's uit Alles is Liefde, waarin Carice van Houten haar prins uitkaffert midden op de dam en daarna pas vraagt waar die prachtige bos rozen eigenlijk voor is. Dat is het eerste beeld wat in me opkomt als ik het woordje 'dodenherdenking' lees. De scene speelt zich niet eens af in mei, maar het absurde maakt het grappig.
Ik voel me een beetje dubbel bij de herdenking van de gevallenen. Vooral dit jaar, nu de vijftienjarige Auke de Leeuw toch niet zijn gedicht voor mag dragen. Het is niet een heel mooi gedicht, eigenlijk een stukje proza in de vorm van een gedicht, maar het geeft wel de gevoeligheid weer van de verkeerde keuze van een oom in de tweede wereld oorlog. Het Auschwitz comité dreigt met een boycot, want dodenherdenking mag niet gaan over de mensen die fout waren. We mogen alleen de slachtoffers en overledenen in de strijd om vrijheid herdenken. Ik heb er zo mijn twijfels over. Wat herdenken we nou precies?
Herdenken we dat de Duitsers zo slecht waren? Of misschien dat onze eigen efficientie in het verzamelen van joodse gezinnen zo groot was? Of herdenken we uberhaupt de impact van wat een oorlog met mensen doet, en dat dit de reden is om er nooit meer een te hebben?
Oorlogen zijn anders nu. We hebben ze nog steeds, want zonder oorlog geen handel. Het verschil is dat we inzien dat het onzinnig is om in ons eigen Europa te knokken, maar in andere, instabielere landen kan het nog prima. Ik zag vorige week een documentaire over een soldaat die in Afghanistan een 'medal of honour' kreeg vanwege bewezen moed. Wat hij had gedaan? Hij reduceerde met aantal welgemikte schoten met een lange afstandsgeweer een stel Afghani die een patrouille aanvielen tot zogenaamde 'pink mist'. Roze mist. Het klinkt bijna romantisch. Als je daarover een gedicht zou schrijven zou de laatste zin sowieso zijn:
Roze mist is wat er restte.

Let u ook goed op over de bizarheid van het volgende: de soldaat schoot vanaf anderhalve kilometer afstand. Laat dat eens op u inwerken. De bewezen moed is mij een compleet raadsel. Ik leef nog steeds in de waan dat moed betoond wordt als men het conflict zo direct en geweldloos mogelijk op probeert te lossen. Fantasie en kinderachtig, jammergenoeg.

Maar goed, de 'not in my backyard'-show van Afghanistan terzijde. Er vallen ook nog linkjes te maken met de binnenlandse politiek. Onze knuffel-populist met zijn blonde haar mag dan een kabinet hebben laten vallen en totaal incapabel blijken: er zijn vanavond ook mensen op de dam die op hem gestemd hebben. Zij zijn echte nederlanders en zij vinden dat de vreemde invloeden van andere geloven en de problemen die de andere culturen met zich meebrengt een smet zijn op het mooie Nederland.

Het gedicht van Auke de Leeuw probeert het leed van alle kanten te belichten, en in de hedendaagse tijd, waarin de grenzen tussen goed en fout, collaboren en boycotteren, angst en moed zo dicht bij elkaar liggen, vind ik het eigenlijk een perfecte keuze.

Ik ga dus niet herdenken vanavond. Ik ga gedenken. En een dikke borrel drinken omdat mijn goede vriendinnetje vandaag dertig is geworden, en dat word ook te vaak vergeten.